29.11.2011

My voice is my weapon of choice

Source: Emilie Autumn Confessions

                    Jeg syns dette bildet/confessionen har et veldig godt poeng, for å si det ganske enkelt. Sånn, haha, no shit? Uansett, misandry er hat mot menn og misogyny er kvinnehat, om det ikke kom tydelig nok fram i confessionen.
          Jeg trur ikke folk flest tenker over hvor mye hat mot kvinner (eller mannehat, for den saks skyld) det er i musikk, men det er faktisk i grunnenn en god del. Det som er lettest å sette fingeren på, er vel i musikkvideoer. Sjøl tenker jeg automatisk hip-hop, men auch, det er jo like mye i den musikken jeg hører på - rock og metal. Jeg mener, man finner jo ikke veldig mange musikkvideoer uten kvinner som danser (halvnakne) rundt, mest uten mål og mening. De som ikke har det, har ofte en story-line. EDIT: Så har man jo Lady Gaga og Alexandra Burke som eksempler på det motsatte, da. Spesielt førstnevnte når det kommer til nakenhet.

                    Sanger man kan trekke fram er, uhm, det meste av hip-hop? Fint, jeg innrømmer at jeg egentlig ikke har hørt nok hip-hop til egentlig å uttale meg, men man har jo for eksempel "99 Problems" av Jay-Z, "Golddigger" av Kanye West. Kvinner blir også hovedsaklig omtalt som bitch og slut og whore og alt det der. Kjempekoselig! On the top of my head så kan jeg ikke komme på noen tekster som er direkte hat mot kvinner innen metal, annet enn Wednesday 13/Murderdolls, som gjør det tongue-in-cheek og for min del ikke er mer hat mot kvinner enn det er mot mennesker; og Lordi som er like tongue-in-cheek.

                    Men på den annen side, er det virkelig så lite misandry i musikk at Emilie Autumn blir en av få? Nei, jeg vil ikke si det, men man kan vel påstå at hun gjør det på en annen måte. Sangen det er snakk om er "F.L.A.G. (Fight Like A Girl)" (ikke fryktelig god kvalitet), hvor den tydeligst i-følge-folk-misandrice teksta er "I’ll get my revenge on the world or a least 49% of the people in it", da sammen med sangens tittel, Fight Like A Girl. Så hvorfor reagere mer på denne enn andre misandrice tekster? I'd say fordi det er direkte hat og ikke jeg-kan-klare-meg-uten-deg/menn-generel, som Beyoncés "Irreplacable" (og egentlig ganske mye av musikken hennes overall) eller "Before He Cheats" av Carrie Underwood.

                   Er det ene noe verre/bedre enn det andre? Uhm, nope. Kan'ke si det. Ev. så har kjempemasse å si om det en eller annen gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar